Web Content Display Web Content Display

Announcemens

Web Content Display Web Content Display

Podróż do Miejsca Pamięci Dachau. Materiały naukowo-dydaktyczne

W Instytucie Europeistyki została wydana trójjęzyczna publikacja dla młodzieży zatytułowaną Outgoing Seminar In Dachau Memorial Site. Teaching and Academic Materials / Die Studienreise zur Gedenkstätte in Dachau. Forschungs und Lehrmaterialien / Podróż do Miejsca Pamięci Dachau. Materiały naukowo-dydaktyczne pod redakcją Kingi Anny Gajdy oraz Anety Pazik. Publikacja ta to podsumowanie  projektu dydaktycznego  „Podróż do Miejsca Pamięci Dachau w listopadzie 2013 roku" finansowanego przez Polsko - Niemiecką Współpracę Młodzieży. Projekt realizowany był przy współpracy między Instytutem Europeistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz VIII Liceum Ogólnokształcącym w Krakowie. Publikacja zawiera teksty pracowników, doktorantów,  studentów Instytutu Europeistyki oraz uczniów uniwersyteckiej klasy kompetencji międzykulturowej. Wydanie publikacji na płytce CD oraz on-line na stronie serwisu kompetencji międzykulturowych: www.ic.europeistyka.uj.edu.pl zostało sfinansowane przez Polsko - Niemiecką Współpracę Młodzieży.

 

Spis treści:

1. Kinga Anna Gajda, Aneta Pazik, Seminarium wyjazdowe jako projektowa metoda nauczania kompetencji międzykulturowych na przykładzie projektu „Podróż młodzieży do Miejsca Pamięci Dachau w listopadzie 2013 roku"

2. Kinga Anna Gajda, Przygotowanie wystąpienia/tekstu konferencyjnego

3. Aneta Pazik, System totalitarny i zasady jego funkcjonowania na przykładzie Trzeciej Rzeszy. Założenia teoretyczne

4. Katarzyna du Vall, Trzecia Rzesza jako państwo totalitarne

5. Katarzyna Suszkiewicz, Miejsce pamięci, ekspozycja muzealna, pomnik i anty-pomnik – wstęp do teorii pamięci

6. Elisabeth Büttner, Kilka myśli na temat znaczenia obozów koncentracyjnych w systemach totalitarnych. Los dzieci w KL Auschwitz

Prace studentów:

7. Joanna Malinowska, Eksperymenty medyczne na terenie byłego obozu koncentracyjnego Dachau

8. Katarzyna Siemasz, Nieobecność różowego trójkąta na Międzynarodowym Pomniku w Dachau oraz polityka pamięci wobec homoseksualistów jako ofiar nazistowskiego terroru w Niemczech Wschodnich i Zachodnich

9. Karina Miłkow, Dachau jako modelowy obóz w strategii rozwoju obozów koncentracyjnych Trzeciej Rzeszy

10. Agata Podosek, Duchowni na tle obozu terroru w Dachau

11. Agata Drzymała, Obraz Polaków w obozie koncentracyjnym w Dachau

Wycinki z pracy uczniów:

Aksamovic Filip, Bubak Paulina, Dąbek Wojciech, Dziadur Łukasz, Dziuba Karolina, Dziubek Karolina, Gajewska Natalia, Gońda Paweł, Jagielski Mateusz, Jankowska Barbara, Kaczmarczyk Julia, Klaś, Małgorzata, Koćma Paweł, Koleszka Joanna, Kowalska Dagmara,

Krynicka Natalia, Liszka Anna, Mucha Aleksandra, Naleźnik Katarzyna, Nowak Kamila, Pasternak Maja, Piotrowski Jan, Pysz Izabela, Rdest, Katarzyna, Ressel Zofia, Rosa Julia, Rydz Damian, Skalska Adrianna, Sobczyk Magdalena, Stinia Hubert, Szymla Sebastian, Tatar Julia, Uchacz Angelika, Wierciak Aleksandra, Wrzesień Sylwia

 

Table of contents:

1. Kinga Anna Gajda, Aneta Pazik, Outgoing Seminar as Project Based Teaching of Intercultural Competence – a Description of the Results of the Project ‘Study trip to Concentration Camp Memorial Site and Youth Encounter

2. Kinga Anna Gajda, In preparation of a conference and/or text

3. Aneta Pazik, Totalitarian system and rules of its functioning on the example of the Third Reich. Theoretical assumptions

4. Katarzyna du Vall, The Third Reich as a Totalitarian State

5. Katarzyna Suszkiewicz, Sites of Memory, Exhibition, Monument and Anti-Monument – the Intro to Theories of Memory

6. Elisabeth Büttner, Reflections on the meaning of concentration camps in totalitarian systems, and its impact on the faith of children from KL Auschwitz

7. Agnieszka Alston, Plunder of the Jewish Cultural Assets within the Context of Nazi Plunder of Works of Art in Krakow during the World War II

Student`s paper:

8. Joanna Malinowska, Medical Experiments Performed at the Dachau Concentration Camp

9. Katarzyna Siemasz, The absence of the pink triangle at the International Monument in Dachau as an expression of the politics of memory addressed at homosexuals as victims of the Nazi terror in Eastern and Western Germany

10. Karina Miłkow, Dachau as a prototype of strategic development in constructing of concentration camps

11. Agata Podosek, The Clergy Against Camp's Terror in Dachau

12. Agata Drzymała, The Portrayal of Poles in the Dachau concentration camp

Fragments of pupils' papers:

Aksamovic Filip, Bubak Paulina, Dąbek Wojciech, Dziadur Łukasz, Dziuba Karolina, Dziubek Karolina, Gajewska Natalia, Gońda Paweł, Jagielski Mateusz, Jankowska Barbara, Kaczmarczyk Julia, Klaś, Małgorzata, Koćma Paweł, Koleszka Joanna, Kowalska Dagmara,

Krynicka Natalia, Liszka Anna, Mucha Aleksandra, Naleźnik Katarzyna, Nowak Kamila, Pasternak Maja, Piotrowski Jan, Pysz Izabela, Rdest, Katarzyna, Ressel Zofia, Rosa Julia, Rydz Damian, Skalska Adrianna, Sobczyk Magdalena, Stinia Hubert, Szymla Sebastian, Tatar Julia, Uchacz Angelika, Wierciak Aleksandra, Wrzesień Sylwia

 

Inhaltsverzeichnis:

Teil I

1. Kinga Anna Gajda, Aneta Pazik, Das Seminar zur Dachauer Gedenkstätte als Projektmethode der Überlieferung von interkulturellen Fähigkeiten am Beispiel des Projekts „Die Reise der Jugend zur Dachauer Gedenkstätte im November 2013"

2. Kinga Anna Gajda, Vorbereitung der Rede / des Konferenztextes

3. Katarzyna Suszkiewicz, Gedenkstätte, Museumausstellung, Denkmal und Anti-Denkmal – das Vorwort zur Theorie der Erinnerung

4. Elisabeth Büttner, Einige Gedanken zur Bedeutung der Konzentrationslager im totalitären Staat am Beispiel des Schicksals von Kindern in Auschwitz

Teil II

5. Joanna Malinowska, Die klinischen Experimente im Konzentrationslager Dachau

6. Katarzyna Siemasz, Die Abwesenheit des Rosa-Winkels beim Internationalen Mahnmal in Dachau und die Gedenkpolitik Ost- undWestdeutschlands gegenüber den Homosexuellen, die Opfer des Nationalsozialismus waren

7. Agata Drzymała, Das Bild der Polen im Konzentrationslager in Dachau

8. Karina Miłkow, Dachau als Vorbild für den Strategieaufbau der Entwicklung der Konzentrationslager

Teil III

9. Gajewska Natalia, Gońda Paweł, Nowak Kamila, Pasternak Maja, Ressel Zofia, Skalska Adrianna, Erinnerungskultur gegenüber totalitärer Vergangenheit 

Published Date: 05.05.2014
Published by: Kinga Gajda