Web Content Display Web Content Display

Announcemens

Web Content Display Web Content Display

zaproszenie do udziału w projekcie finansowanym przez MNiSW

W projekcie zatytułowanym Pozytywne Miejsca Pamięci Europejskiej, który będziemy realizować w okresie 12 miesięcy – do 15 listopada 2015 roku,  zaplanowane są różne działania i aktywności przeprowadzone z wybraną grupą gimnazjalistów, licealistów i studentów. Celem naszego projektu jest próba zdefiniowania, znalezienia i opisania tych pozytywnych miejsc pamięci europejskiej podjęta przez naukowców, studentów studiów I stopnia, licealistów oraz gimnazjalistów. W ramach projektu pozytywne miejsce pamięci będzie definiowane w ślad za Norą, także jako miejscem historiograficzne (podręczniki), miejsca geograficzne, kulturowe i ekonomiczne, wreszcie symboliczne.

Do projektu została zaproszona „wyselekcjonowana młodzież" z VIII Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie, Gimnazjum nr 2 im. Adama Mickiewicza w Jaworznie oraz Instytutu Europeistyki. Uczestnicy zostali zaangażowani do projektu już na etapie aplikacji. Są to wybitni uczniowie, laureaci wielu konkursów i olimpiad. Założenia projektu zostały skonsultowane z uczestnikami w trakcie spotkań zorganizowanych na początku roku w obu szkołach i za pośrednictwem dyrekcji i wychowawców. Rodzice uczniów wyrazili także zgodę na partycypację ich dzieci w projekcie. Osoby przygotowujące wniosek uwzględniły opinie i oczekiwania uczestników dotyczące zakresu merytorycznego projektu. Zdecydowana większość zajęć w ramach seminariów przygotowawczych, w trakcie gier miejskich i seminarium wyjazdowego , jak również seminariów podsumowujących będzie miała charakter aktywizujący młodzież. Należy zatem zwrócić uwagę, by uczestnicy poprzez otwartą dyskusję, wymianę poglądów, z jednej strony, zrozumieli zagadnienie miejsca pamięci europejskiej oraz uczestniczyli w zdefiniowaniu tego projektu. Ważnym atutem projektu jest jego innowacyjność merytoryczna. Z drugiej - podjęli debatę nad współczesną rolą miejsc pamięci oraz rolą młodzieży w UE.  W ramach projektu młodzież gimnazjalna oraz ponadgimnazjalna będzie wraz ze studentami i pod opieką nauczycieli akademickich próbowała znaleźć i scharakteryzować pozytywne miejsca pamięci. W celu umożliwienia im samodzielnego prowadzenia badań, zachęcenia ich do kreatywności, wchodzenia w dialog zostaną wykorzystane aktywne metody nauczania oraz idąc za wytycznymi Komisji Europejskiej połączone zostaną elementy edukacji formalnej z nieformalną. Wydaje się, iż istotnym elementem projektu jest skoordynowanie współpracy gimnazjalistów i licealistów ze studentami I stopnia, który będą pełnili rolę peer counsellors. Ponadto celowo do projektu zostali zaproszenie uczniowie szkół z dużego miasta (Kraków) oraz małego miasta (Jaworzno), z województwa małopolskiego oraz śląskiego, aby tym samym uwypuklić uniwersalny charakter projektu, jak i metod.

Toteż zwracam się do Państwa z zaproszeniem do uczestnictwa w projekcie. Bardzo proszę osoby zainteresowane przygotowanie propozycji tematu wykładu, który następnie po uprzedniej weryfikacji tematu i przeprowadzeniu zajęć z uczestnikami projektu, stanie się kanwą do napisania artykułu w języku polskim i angielskim do publikacji przygotowywanej w formie on-line. Ponadto proszę doktorantów chętnych do pomocy w projekcie o zgłaszanie nie tylko tematów do wykładów i artykułów, ale również osoby chętne do zaangażowania się w przygotowanie scenariusz gier miejskich oraz partycypację w tychże grach. Zapraszam Państwa również do przygotowania scenariusza oraz poprowadzenia seminariów podsumowujących każdy etap projektu, jak i przygotowania redakcji językowej anglojęzycznej wersji i językowej polskojęzycznej wersji oraz redakcji naukowej publikacji.

Publikacja projektowe stanowi istotny element, finalny efekt całego projektu. Ma służyć nie tylko uczestnikom projektu, ale również innym uczniom i nauczycielom. Sama ma stać się miejscem pamięci o projekcie, ale również podręcznikiem, który będzie mógł być wykorzystany przez nauczycieli i uczniów w przyszłości. Ponieważ celem publikacji jest popularyzacja wiedzy, istotne jest, aby była ona napisana w sposób zrozumiały dla uczniów gimnazjalnych, licealnych oraz studentów I stopnia. Toteż istotne jest, aby uczestnicy projektu stanowili pierwszych recenzentów tych tekstów. Dlatego też proszę Państwa o zgłoszenie tematu wykładu, który po wygłoszeniu i omówieniu z uczestnikami, stanie się podstawą do opracowania artykułu do podręcznika on-line. Bardzo zależy mi na tym, aby artykuły, przez Państwa przygotowane, dotyczyły różnych zagadnień merytorycznie związanych z zagadnieniem pamięci – przede wszystkim pozytywnej, ale również i muszą siłą rzeczy poruszyć zagadnienie negatywnej pamięci – ujęte w ramach różnych dyscyplin naukowych z zakresu nauk humanistycznych i społecznych; uczenia o tejże pamięci oraz merytorycznych dotyczących przygotowania wystąpienia konferencyjnego. Projekt bowiem zostanie zakończony otwartą konferencją uczniowsko-studencką, na którą już teraz serdecznie Państwa zapraszam. Konferencja planowo powinna się odbyć we wrześniu 2015 roku.

Pozwalam sobie załączyć Państwu spis zagadnień i tematów, które chciałabym, aby młodzież zrealizowała oraz zawczasu normy edytorskie dotyczące artykułów. Wszelkie dane dotyczące projektu, jak i jego grafik możecie Państwo znaleźć na stronie projektowej: www.ic.europeistyka.uj.edu.pl. Gdybyście mieli Państwo jakieś pytania, proszę zgłaszać się bezpośrednio do mnie.

Bardzo proszę złożyć oferty w sekretariacie IE lub wysłać mi je drogą elektroniczną na adres: kinga,gajda@uj.edu.pl. Bardzo proszę również o wycenę państwa pracy  zważywszy jednak na fakt, iż mamy bardzo odgraniczone środki budżetowe. Największym wydatkiem bowiem ma być zorganizowanie gier miejskich stanowiących podstawę dla uczestników do samodzielnej pracy, powiększania wiedzy i kompetencji miękkich. Załączam do niniejszego zaproszenia „formatkę" zgłaszania Państwa propozycji.

Po zapoznaniu się z Państwa ofertami i po podjęciu decyzji przez Komisję, w skład której wejdzie Dyrektor IE, Kierownik administracyjny i IE i ja jako kierownik projektu, wywieszę w sekretariacie – protokół z wyboru Państwa propozycji.

 

 

 

Z poważaniem

Dr Kinga Anna Gajda, kierownik projektu

 

 

zagadnienia tematyczne wykładów oraz artykułów:

 

·         Teoria pamięci i miejsc pamięci 

·         Co jest warte pamięci a o czym lepiej zapomnieć w historii Europy

·         Jak uczyć o pamięci pozytywnej i negatywnej

·         Pamięć o historii UE w pigułce

·         Pamięć i kultura pamięci z perspektywy filozoficznej i jej rola 

·         Pamięć miasta

·         Znaczenie pamięci w relacji między mniejszością a większością

·         Rola pamięci zbiorowej w konstruowaniu tożsamości zbiorowej. Perspektywa środkowoeuropejska 

·         Dlaczego warto pamiętać o Konradzie Adenauerze?

·         Dlaczego warto pamiętać o Józefie Hieronimie Retingerze?

·         Dlaczego warto pamiętać o Parlamencie Europejskim

·         Sprawiedliwi wśród Narodów Świata – wyzwanie dla wspólnej pamięci polsko-żydowskiej  Gra miejska jako metoda nauczania o pamięci

·         Pomniki - ukryte formy upamiętnienia

 

 

·         Jak przygotować się do wystąpienia konferencyjnego? 

·         Autoprezentacja

 zagadnienia tematyczne gier miejskich:

  • Kraków - śladami Retingera (7 scenariuszy: Ulica Wiślna, Uniwersytet Jagielloński, Gimnazjum św. Anny, dzisiaj Nowodworek, Kościół akademicki UJ, Restauracja Chimera, Kamienicy Kencowska, Hotel Francuski)

·         Kolonia – śladami Adenauera (5 scenariuszy: Balduinstrasse, Amerika Haus – Apostolenstr (byłe Gymnasium an der Apostelnkirche – Gimnazjum przy Kościele Apostołów), Kościół św. Apostołów: Neumarkt,  Ratusz: Rathausplatz, Targi Kolońskie w Deutz)

  • Bruksela – śladami Parlamentu Europejskiego (scenariusz biegu zadaniowego dot. Parlamentu Europejskiego) 

 

normy edytorskie:

tekst po polsku i angielsku

Długość: 10-15 stron znormalizowanego tekstu w Wordzie

TNR 12

Odstępny 1.5

Przypisy: standardowe, TNR 10, odstępy pojedyncze,  według wzoru:

P. Ricoeur, Jaki ma być nowy etos Europy?, [w:] Komunikacja międzykulturowa. Zderzenia i spotkania, red. A. Kapciak, L. Korporowicz, A. Tyszka, Warszawa: Instytut Kultury 1996, s. 98.

 

W. Welsch, Transkulturalność. Nowa koncepcja kultury, „Studia Kulturoznawcze", nr 3, 1998, s. 221.

 

Źródła internetowe: Zobacz: http://gosc.pl/doc/1454082.Dziewczynka-z-Auschwitz;

http://wiadomosci.wp.pl/kat,1342,title,Byla-wiezniarka-obozu-Auschwitz-Lidia-Skibicka-Maksymowicz-rany-nigdy-sie-nie-zabliznia,wid,15286675,wiadomosc.html (dostęp 22.10.2013)

 

Stosujemy nomenklaturę łacińską: ibidemop. cit., etc.

 

Bibliografia:

Bastos D., Ziesing H. (red.), Wizyty w Miejscach Pamięci. Wskazówki PNWM dla organizatorów Polsko-Niemieckiej Współpracy Młodzieży, Warszawa/Poczdam 2012

Byram M., Gribkova B., Starkey H., Developing the Intercultural Dimension in Language Teaching. A practical Introduction for Teachers,  Council of Europe, Strasbourg 2002

Chałas K., Metoda projektów i jej egzemplifikacja w praktyce, Warszawa 2000

Fałkowski M., Polska â Niemcy. Wzajemne postrzeganie Polaków i Niemców w obliczu wspólnej obecności w Unii Europejskiej. Publikacja dostępna online: http://www.isp.org.pl/site.php?id=299 ( dostęp 06.11.2013).

Klimczak M., O metodzie projektu w warsztacie nauczyciela,  „Scriptores Scholarum", nr 4/1999.

Krzyżaniak L., Metoda projektów w ujęciu teoretycznym, [w:] Mali badacze: metoda projektu w edukacji elementarnej, red. Helm J.H., Kat L.G. Warszawa 2003.

 

Published Date: 08.01.2015
Published by: Kinga Gajda