Podręcznik Pozytywne Miejsca Pamięci Europejskiej
Ukazał się podręcznik stanowiący efekt projektu Pozytywne Miejsca Pamięci Europejskiej koordynowanego przez dr Kingę Annę Gajdę, finansowany z programu Ministra „Uniwersytet Młodych Wynalazców" realizowany w ramach projektu systemowego MNiSW „Wsparcie systemu zarządzania badaniami naukowymi i ich wynikami" nr POIG.01.01.03-00-001/08 na podstawie umowy o dofinansowanie zawartej między Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego a Ministerstwem Rozwoju Regionalnego w dniu 22 września 2009 r. (Priorytet 1.1. POIG, Poddziałanie 1.1.3.).
Publikacja polskojęzyczna Pozytywne Miejsca Pamięci Europejskiej red. Kinga Anna Gajda, Aneta Pazik (Publikacja wydana przez Instytut Europeistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego; Copyright by: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego;ISBN: 978-83-938406-5-6)
Recenzja: Krzysztof Kowalski
Spis treści:
Wstęp
I Pamięć – teoria
Pozytywna pamięć i pozytywne miejsca pamięci europejskiej – Kinga Anna Gajda
Tożsamość i pamięć w relacjach między mniejszością a większością etniczną – Dariusz Niedźwiedzki
Pamięć i tożsamość jako konstrukty życia społecznego – Grzegorz Pożarlik
Miejsce pamięci z perspektywy filozoficznej – Marcin Rebes
II Miasto
Gra miejska jako metoda nauczania o pamięci – Kinga Anna Gajda
Strasburg i Schengen jako pozytywne miejsca pamięci o integracji europejskiej – Mirosław Natanek
Konrad Adenauer – Ojciec Europy czy mąż stanu? – Aneta Pazik
Dlaczego warto pamiętać o Józefie Hieronimie Retingerze? – Bogdan Podgórski
Parlament Europejski i jego rola jako europejski symbol demokracji uczestniczącej – Monika Eriksen
Rola instytucji europejskich w podtrzymywaniu pamięci europejskiej – Katarzyna Niemiec
Zrewitalizowane tereny poprzemysłowe jako miejsca pamięci – Elżbieta Święcka
Miejsca pamięci a turystyka – Dagmara Sikora
Ewaluacja: Miejsca pamięci jako warunek konstytuujący trzy poziomy tożsamości – Aneta Pazik
Scenariusze gier miejskich w Krakowie, Kolonii i Brukseli
III Holokaust - czyli jak uczyć o pamięci
„Pozytywne" i „negatywne" czytanie świadectw Zagłady. Kilka uwag o percepcji – Bartosz Kwieciński
Czy możliwe jest bycie świadkiem moralnym w post-pamięci Holokaustu? Przykład Międzynarodowej Szkoły Letniej - Nauczanie o Holokauście w Centrum Badań Holokaustu/Katedrze UNESCO ds. Edukacji o Holokauście na Uniwersytecie Jagiellońskim - Jolanta Ambrosewicz-Jacobs, Katarzyna Kopff-Muszyńska
,,Nie ma na świecie nic bardziej niewidocznego niż pomnik". Stolpersteine – ukryte formy upamiętnienia czy ekspansja kultury pamięci w Niemczech? – Ewelina Malik
Sprawiedliwi wśród Narodów Świata - wyzwania dla pamięci polskiej i żydowskiej – Katarzyna Suszkiewicz
IV Metodologia – autoprezentacja
Autprezentacja – Kinga Anna Gajda
Czym jest wystąpienie publiczne – Lidia Sokołowska
dostępna on-line na stronie projektu http://www.ic.europeistyka.uj.edu.pl/projekty/projekty-dydaktyczne/pozytywne-miejsca-pamieci/wydanie-podrecznika-on-line oraz Instytutu Europejskiego http://www.europeistyka.uj.edu.pl/wydawnictwa/indywidualne.
Publikacja anglojęzyczna Positive Places of European Memory, red. Kinga Anna Gajda, Monika Eriksen (Published by: Institute of European Studies at Jagiellonian University, Proof reading: Monika Eriksen, Copyright by: Ministry of Science and Higher Education Republic of Poland, ISBN: 978-83-938406-5-6)
Review: Krzysztof Kowalski
Content:
Introduction
I Memory – theory
Positive Memory and Positive Places of European Memory – Kinga Anna Gajda
Identity and memory in relations between ethnic minority and majority – Dariusz Niedźwiedzki
Memory and identity as social constructs– Grzegorz Pożarlik
Lieux de mémoire in the philosophical perspective – Marcin Rebes
II City
City game as a teaching method of memory– Kinga Anna Gajda
Strasbourg and the Schengen as a positive place of memory of European integration – Mirosław Natanek
Konrad Adenauer – Father of Europe or eminent Statesman? – Aneta Pazik
Why is it worth remembering Józef Hieronim Retinger? – Bogdan Podgórski
The European Parliament and Its Role as a European symbol of Participatory Democracy– Monika Eriksen
The role of European institutions in supporting the European memory– Katarzyna Niemiec
Revitalized post-industrial areas as sites of memory– Elżbieta Święcka
Memory sites and tourism – Dagmara Sikora
Evaluation: Places of memory as a condition constituting three levels of collective identity – Aneta Pazik
Scenarios of city games in Krakow, Cologne and Brussels
III Holocaust education and its implication for teaching about positive memory
"Positive" and "negative" interpretation of the testimonies of the Holocaust. A few notes about perception– Bartosz Kwieciński
Is it Possible to Be a Moral Witness in Post-memory of the Holocaust? The Case of the International Summer Institute Teaching about the Holocaust at the Centre for Holocaust Studies/UNESCO Chair for Education about the Holocaust at the Jagiellonian University - Jolanta Ambrosewicz-Jacobs, Katarzyna Kopff-Muszyńska
"There is nothing in the world more invisible than a monument." Stolpersteine - hidden forms of commemoration or the expansion of the culture of remembrance in Germany? – Ewelina Malik
Righteous Among the Nations - Challenges for the Polish and Jewish memory
– Katarzyna Suszkiewicz
IV Methodology - autopresentation
Autopresentation – Kinga Anna Gajda
What is a public speaking? – Lidia Sokołowska
dostępna on-line na stronie projektu http://www.ic.europeistyka.uj.edu.pl/projekty/projekty-dydaktyczne/pozytywne-miejsca-pamieci/wydanie-podrecznika-on-line oraz Instytutu Europejskiego http://www.europeistyka.uj.edu.pl/wydawnictwa/indywidualne oraz w wersji papierowej.
Published by: Kinga Gajda