Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Ogłoszenia

Nawigacja okruszkowa Nawigacja okruszkowa

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Podręcznik Pozytywne Miejsca Pamięci Europejskiej

Ukazał się podręcznik stanowiący efekt projektu Pozytywne Miejsca Pamięci Europejskiej koordynowanego przez dr Kingę Annę Gajdę, finansowany z programu Ministra „Uniwersytet Młodych Wynalazców" realizowany w ramach projektu systemowego MNiSW „Wsparcie systemu zarządzania badaniami naukowymi i ich wynikami" nr POIG.01.01.03-00-001/08 na podstawie umowy o dofinansowanie zawartej między Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego a Ministerstwem Rozwoju Regionalnego w dniu 22 września 2009 r. (Priorytet 1.1. POIG, Poddziałanie 1.1.3.).

Publikacja polskojęzyczna Pozytywne Miejsca Pamięci Europejskiej red. Kinga Anna Gajda, Aneta Pazik (Publikacja wydana przez Instytut Europeistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego; Copyright by: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego;ISBN: 978-83-938406-5-6)

Recenzja: Krzysztof Kowalski

Spis treści:

Wstęp

I Pamięć – teoria

Pozytywna pamięć i pozytywne miejsca pamięci europejskiej – Kinga Anna Gajda

Tożsamość i pamięć w relacjach między mniejszością a większością etniczną – Dariusz Niedźwiedzki

Pamięć i tożsamość jako konstrukty życia społecznego – Grzegorz Pożarlik

Miejsce pamięci z perspektywy filozoficznej – Marcin Rebes

II Miasto

Gra miejska jako metoda nauczania o pamięci – Kinga Anna Gajda

Strasburg i Schengen jako pozytywne miejsca pamięci o integracji europejskiej – Mirosław Natanek

Konrad Adenauer –  Ojciec Europy czy mąż stanu? – Aneta Pazik

Dlaczego warto pamiętać o Józefie Hieronimie Retingerze? – Bogdan Podgórski

Parlament Europejski i jego rola jako europejski symbol demokracji uczestniczącej – Monika Eriksen

Rola instytucji europejskich w podtrzymywaniu pamięci europejskiej – Katarzyna Niemiec

Zrewitalizowane tereny poprzemysłowe jako miejsca pamięci – Elżbieta Święcka

Miejsca pamięci a turystyka – Dagmara Sikora

Ewaluacja: Miejsca pamięci jako warunek konstytuujący trzy poziomy tożsamości – Aneta Pazik

Scenariusze gier miejskich w Krakowie, Kolonii i Brukseli

III Holokaust  - czyli jak uczyć o pamięci

„Pozytywne" i „negatywne" czytanie świadectw Zagłady. Kilka uwag o percepcji – Bartosz Kwieciński

Czy możliwe jest bycie świadkiem moralnym w post-pamięci Holokaustu? Przykład Międzynarodowej Szkoły Letniej - Nauczanie o Holokauście w Centrum Badań Holokaustu/Katedrze UNESCO ds. Edukacji o Holokauście na Uniwersytecie Jagiellońskim - Jolanta Ambrosewicz-Jacobs, Katarzyna Kopff-Muszyńska

,,Nie ma na świecie nic bardziej niewidocznego niż pomnik". Stolpersteine – ukryte formy upamiętnienia czy ekspansja kultury pamięci w Niemczech? – Ewelina Malik

Sprawiedliwi wśród Narodów Świata - wyzwania dla pamięci polskiej i żydowskiej – Katarzyna Suszkiewicz

IV Metodologia – autoprezentacja

Autprezentacja – Kinga Anna Gajda

Czym jest wystąpienie publiczne – Lidia Sokołowska

 

dostępna on-line na stronie projektu http://www.ic.europeistyka.uj.edu.pl/projekty/projekty-dydaktyczne/pozytywne-miejsca-pamieci/wydanie-podrecznika-on-line oraz Instytutu Europejskiego http://www.europeistyka.uj.edu.pl/wydawnictwa/indywidualne.

Publikacja anglojęzyczna Positive Places of European Memory, red. Kinga Anna Gajda, Monika Eriksen (Published by: Institute of European Studies at Jagiellonian University, Proof reading: Monika Eriksen, Copyright by: Ministry of Science and Higher Education  Republic of Poland, ISBN: 978-83-938406-5-6)

Review: Krzysztof Kowalski

Content:

Introduction

I Memory – theory

Positive Memory and Positive Places of European Memory – Kinga Anna Gajda

Identity and memory in relations between ethnic minority and majority – Dariusz Niedźwiedzki

Memory and identity as social constructs– Grzegorz Pożarlik

Lieux de mémoire in the philosophical perspective – Marcin Rebes

II City

City game as a teaching method of memory– Kinga Anna Gajda

Strasbourg and the Schengen as a positive place of memory of European integration – Mirosław Natanek

Konrad Adenauer – Father of Europe or eminent Statesman? – Aneta Pazik

Why is it worth remembering Józef Hieronim Retinger? – Bogdan Podgórski

The European Parliament and Its Role as a European symbol of Participatory Democracy– Monika Eriksen

The role of European institutions in supporting the European memory– Katarzyna Niemiec

Revitalized post-industrial areas as sites of memory– Elżbieta Święcka

Memory sites and tourism – Dagmara Sikora

Evaluation: Places of memory as a condition constituting three levels of collective identity – Aneta Pazik

Scenarios of city games in Krakow, Cologne and Brussels

III Holocaust education and its implication for teaching about positive memory

"Positive" and "negative" interpretation of the testimonies of the Holocaust. A few notes about perception– Bartosz Kwieciński

Is it Possible to Be a Moral Witness in Post-memory of the Holocaust? The Case of the International Summer Institute Teaching about the Holocaust at the Centre for Holocaust Studies/UNESCO Chair for Education about the Holocaust at the Jagiellonian University - Jolanta Ambrosewicz-Jacobs, Katarzyna Kopff-Muszyńska

"There is nothing in the world more invisible than a monument." Stolpersteine - hidden forms of commemoration or the expansion of the culture of remembrance in Germany? – Ewelina Malik

Righteous Among the Nations - Challenges for the Polish and Jewish memory

 – Katarzyna Suszkiewicz

IV Methodology - autopresentation

Autopresentation – Kinga Anna Gajda

What is a public speaking? – Lidia Sokołowska

 

dostępna on-line na stronie projektu http://www.ic.europeistyka.uj.edu.pl/projekty/projekty-dydaktyczne/pozytywne-miejsca-pamieci/wydanie-podrecznika-on-line oraz Instytutu Europejskiego http://www.europeistyka.uj.edu.pl/wydawnictwa/indywidualne oraz w wersji papierowej.

 

Data opublikowania: 15.12.2015
Osoba publikująca: Kinga Gajda